top of page

Prikladne i neprikladne namirnice kod akutnog proljeva


Prikladno za akutni proljev:

  • Pazite da uvijek pijete dovoljno tekućine. Trebalo bi biti 2-3 litre tekućine dnevno. Prikladni su: mineralna voda (negazirana ili s malo ugljične kiseline), visoko razrijeđeni sokovi i sok od mrkve, čaj (borovnica, đumbir, kamilica, komorač, paprena metvica), dugo kuhani crni čaj (max. 400-600 ml) - djeluje blago na zatvor i umiruje crijeva. Ozbiljni gubici tekućine i hranjivih tvari mogu se nadoknaditi (osobito kod djece i starijih osoba) mješavinom elektrolita. Ove posebne mješavine dostupne su u ljekarnama.

  • Jabuka (naribana ili kao pire) sadrži mnogo pektina i veže toksine u crijevima. Banane sadrže pektin, osobito su bogate kalijem i dobro se podnose. Kad je povrće u pitanju, prednost dajte neprerađenoj (smrznutoj) robi. Mrkvu možete naribati ili jesti kao juhu (juha koja se u potpunosti priprema od mrkve, vode i soli). Lako su probavljivi, mogu vezati tekućinu u crijevima i ne opterećuju dodatno crijevo.

  • Riža i pire krumpir (pripremljen s malo nemasnog mlijeka) su lako probavljive namirnice.

  • Zobena kaša pomaže vezati vodu zahvaljujući dijetalnim vlaknima koja sadrži. Zobene pahuljice jednostavno skuhajte s malo vrele vode i ostavite da nabubre. Dvopek je lako probavljiv i nije težak za želudac.

  • Opskrba posebnim, metabolički aktivnim bakterijskim kulturama može smanjiti rizik od proljeva tijekom uzimanja antibiotika.

  • Sveobuhvatne higijenske mjere (pranje ruku) osobito su važne kod proljeva.

  • Ako je proljev popraćen grčevima u trbuhu, može pomoći toplina (boca s toplom vodom, jastuk od žitarica).


Neprikladno za akutni proljev:

  • Kava i alkohol povećavaju volumen i učestalost stolice i stoga ih treba izbjegavati. Jako gazirana pića također uzrokuju nemire u želucu. Osobito na odmoru treba izbjegavati kockice leda, jer su one često napravljene od vode iz slavine koja nije prokuhana.

  • Sirovo povrće i svježe voće također mogu iritirati crijeva. (Iznimke: jabuke, banane, mrkve.)

  • Tijekom proljeva ne treba jesti hranu koja stvara nadutost, poput luka, kupusa ili mahunarki.

  • Za vrijeme odmora vrijedi sljedeće pravilo: Skuhajte, ogulite – ili ostavite! Dakle, skuhajte, ogulite ili zaboravite. Zato na putovanju uvijek treba biti oprezan s neopranom hranom (npr. salatom). Ako se ovo pravilo ne može poštovati, bolje je ne jesti.

  • Treba izbjegavati masna ili pržena jela od krumpira poput čipsa ili prženih krumpirića.

  • Proizvodi od cjelovitih žitarica također mogu potaknuti rad crijeva i stoga ih treba izbjegavati.

  • Postoji akutni rizik od infekcije (kapljična infekcija) putem kontakta rukama ili bliskog kontakta s osobama koje pate od proljeva i zajedničkim predmetima.

  • Općenito, na jelovniku ne bi smjela biti masna, jako slatka i začinjena hrana, niti jako vruća ili hladna hrana.

  • Otvoreni sladoled, mekani sladoled i bilo koja vrsta majoneze mogu pridonijeti proljevu ako postoji loša higijena ili nedovoljno hlađenje.


Situacije kada je crijevima potrebna njega:


Uzimanje lijekova

Razni lijekovi mogu negativno utjecati na crijevnu floru (crijevnu mikrobiotu). Posebno antibiotici mogu oštetiti našu crijevnu floru . Ali i inhibitori protonske pumpe, određeni lijekovi protiv bolova, laksativi i pripravci željeza su među aktivnim sastojcima koji mogu negativno djelovati na sastav crijevne flore.


Pretjerana higijena

Pretjerana higijena, npr. prekomjernom uporabom dezinficijensa u vlastitom kućanstvu, čini se da ima negativan utjecaj na ravnotežu crijevne flore.


Izloženost stresu

Kronični stres također može utjecati na sastav crijevne flore (crijevne mikrobiote) preko poremećaja u takozvanoj osovini mikrobiota-crijeva-mozak.


Neuravnotežena prehrana

Prehrana ima veliki utjecaj na sastav naše crijevne flore. Između ostalog, čini se da takozvana zapadnjačka prehrana, koju karakterizira nizak unos vlakana i visok unos životinjskih bjelančevina, zasićenih masnih kiselina i šećera, šteti raznolikosti crijevne flore. S druge strane, čini se da tipična mediteranska prehrana koju karakterizira veliki udio povrća, voća, mahunarki, ribe i maslinova ulja pozitivno utječe na crijevnu floru.


Način rađanja i hranjenje dojenčeta

Način na koji rađate ima veliki utjecaj. Djeca rođena vaginalnim putem prva dolaze u kontakt s majčinim bakterijama u porođajnom kanalu. Time se postavljaju prirodni temelji za zdrav razvoj djetetove crijevne flore.


Djeca rođena carskim rezom, pak, prva dolaze u kontakt s bacilima na koži i u bolničkom okruženju. Dakle, djeca rođena carskim rezom imaju drugačiju početnu mikrobiotu u crijevima od djece koja su rođena vaginalnim putem.


Dob

Naša dob također utječe na sastav crijevne flore. S godinama se često opaža sve veći gubitak raznolikosti crijevne flore.


Čini se da koliko je to izraženo ovisi, između ostalog, o konstituciji seniora. U slučaju bolesnih i nemoćnih starijih osoba, gubitak raznolikosti obično je mnogo veći nego kod starijih osoba u dobroj formi, čija crijevna flora često ima veću raznolikost vrsta.


Comments


bottom of page